Własny sklep internetowy – jak to ugryźć?

własny sklep internetowy

W Polsce istnieje obecnie ponad 6,5 tysiąca sklepów internetowych z różnych branż. Także coraz większa liczba konsumentów wybiera zakupy online, rezygnując z nabywania w sklepach stacjonarnych. Tendencja ta nie powinna dziwić, gdyż zarówno korzystanie, jak i prowadzenie sklepu internetowego jest zdecydowanie znacznie bardziej wygodne, a także coraz łatwiejsze i bardziej intuicyjne.

Mimo to wiele osób rozpoczynających lub posiadających już swoje działalności nie ma przekonania do internetowych platform e-commercowych, obawiając się, że ich użytkowanie wiąże się z koniecznością poniesienia wysokich kosztów początkowych, jak i posiadania szerokiej wiedzy z zakresu programowania, pozycjonowania czy marketingu. W rzeczywistości wygląda to jednak zupełnie inaczej, a własny sklep internetowy można założyć samodzielnie w zaledwie kilka chwil!

Sklep internetowy na platformie WordPress – co warto wiedzieć?

Obecnie stworzenie najprostszego  sklepu internetowego jest  możliwe dzięki nowoczesnym kreatorom stron internetowych, przy użyciu których nie tylko wykonanie, ale także edycja i bieżące monitorowanie witryny jest proste i intuicyjne. Jednak gdy potrzebujesz w pełni profesjonalnego sklepu z odpowiednio zintegrowanymi wtyczkami płatności, wysyłek oraz gdy potrzebujesz nieszablonowych rozwiązań wtedy warto zaufać specjaliście, który nie tylko pomoże w tworzeniu sklepu internetowego, lecz także doradzi czego nie robić gdy zajdzie taka potrzeba.

Jedną z najpopularniejszych platform do tworzenia stron internetowych jest obecnie platforma WordPress wraz ze swoim rozszerzeniem WooCommerce, stworzonym specjalnie z myślą o sklepach oraz sprzedaży internetowej.

Przede wszystkim warto wiedzieć, że o ile stworzenie sklepu internetowego na WordPress może być nawet darmowe, o tyle już jego skuteczne prowadzenie wiąże się z koniecznością ponoszenia pewnych kosztów. Nie są to jednak wymagające i wysokie kwoty. Na listę obowiązkowych opłat należy wpisać następujące elementy.

  • Pakiet hostingowy. Hosting jest przestrzenią, którą udostępnia nam dana firma hostingowa. W przestrzeni tej przechowywane są wszystkie dane oraz zasoby naszego sklepu. Pakiet umożliwia stałe, nieprzerwane funkcjonowanie witryny. Jego koszt waha się między 60 a 2000 złotych rocznie.

  • Domenę. Domena to nic innego jak adres danej strony internetowej. Forma adresu ma duży wpływ na łatwość wyszukiwania witryny w przestrzeni internetowej. Koszty związane z domeną to cena jej rejestracji oraz rocznego przedłużenia. Pierwsza opłata to zaledwie kilkanaście złotych, natomiast druga – około 80 do 100 złotych.

  • Certyfikat SSL. Certyfikat stanowi dodatkowe zabezpieczenie dla wszystkich poufnych danych gromadzonych przez daną witrynę, takich jak chociażby numery kart płatniczych klientów. Za certyfikat SSL zapłacimy około 80-100 złotych rocznie.

Sklep internetowy w WooCommerce

Kiedy mamy już zarejestrowaną własną domenę oraz konto hostingowe, możemy rozpocząć działania na platformie WordPress. Po zalogowaniu się kreator pokaże nam główną stronę do tworzenia witryny, czyli kokpit. To właśnie tutaj będziemy mogli uzupełnić i modyfikować wszystkie informacje na temat naszej strony. Pierwszą istotną kwestią jest nazwa sklepu oraz jego krótki i treściwy opis.

Kolejną ważną sprawą jest oprawa graficzna witryny, która powinna przyciągać uwagę klienta i współgrać z branżą oraz oferowanym przez nas asortymentem. WordPress oraz WooCommerce dają trzy możliwości w tym zakresie. Pierwszą jest samodzielne wykonanie dowolnej szaty graficznej, co wymaga jednak posiadania umiejętności zarówno graficznych, jak i programistycznych. Drugą możliwością jest użycie jednego z gotowych motywów – zarówno darmowych, jak i płatnych. Ostatnim możliwym rozwiązaniem jest użycie specjalnej wtyczki, umożliwiającej stworzenie pożądanego wyglądu sklepu bez konieczności programowania.

Najlepsze i najczęściej polecane wtyczki to między innymi Elementor, Divi oraz Beaver Builder.

Wybór konkretnego rozwiązania powinien być uzależniony od naszych potrzeb, oczekiwań względem witryny oraz umiejętności czy też możliwości finansowych. Można bowiem budowę oprawy graficznej strony od zera zlecić specjalistom.

Oprócz odpowiedniego wyglądu sklep internetowy powinien charakteryzować się także funkcjonalnością. Tutaj z pomocą przychodzą różnego rodzaju wtyczki, które warto zainstalować w swojej witrynie.

Wtyczki stanowią istotny element każdej strony tworzonej za pomocą WordPress, umożliwiają rozbudowę witryny i zwiększanie jej czytelności oraz łatwości w obsłudze.

Wtyczki instalowane w witrynie dają także możliwość przechowywania adresów mailowych klientów, jak również ułatwiają późniejszą analizę ruchu i konwersji; pomagają także w niezbędnym dla każdej strony pozycjonowaniu.

W sklepie internetowym szczególnie przydatne są między innymi takie wtyczki jak:

  • Recover Abandoned Cart – wtyczka umożliwiająca odzyskanie koszyka;

  • Product Slider – do prezentowania produktów w sklepie;

  • Sequential Order Numbers – do numerowania zamówień;

  • Order Delivery Date – wtyczka umożliwiająca wybranie daty dostawy.

Praktyczne udogodnienia to także wtyczka do wykonywania szybkich przelewów, umożliwiająca synchronizację z firmami kurierskimi, takimi jak InPost, DHL czy DPD, jak również specjalna wtyczka do fakturowania.

Aby zainstalować dowolny plugin, należy wybrać zakładkę Wtyczki, a następnie opcję Dodaj nową. W tym momencie ukaże nam się lista istniejących funkcjonalności, które możemy dowolnie przeglądać i wybierać. Istnieje także możliwość selekcji wtyczek według kilku kategorii, takich jak ocena czy popularność.

Niezbędne do funkcjonowania sklepu internetowego, również stacjonarnego, są sprzedawane w nim produkty. Dlatego też kolejnym punktem na liście tworzenia witryny jest dodanie, opisanie i monitorowanie swojego asortymentu. Te czynności umożliwia zakładka Produkty.

Na koniec warto także wybrać z zakładki Wysyłka dogodne dla siebie oraz swoich klientów opcje wysyłki, jak również płatności.

Pamiętajmy o każdorazowym zatwierdzaniu dodanych informacji czy wprowadzonych zmian. Po wykonaniu wszystkich elementów edycji pozostaje nam już tylko zatwierdzenie końcowe i rozpoczęcie sprzedaży w przestrzeni internetowej.